Default tekst.
Open printversie
Stuur Whatsapp bericht
Voeg toe aan nieuwe training
Voeg toe aan training:

Door een oefening aan je favorieten toe te voegen kan je deze oefening later eenvoudig terugvinden. Hiervoor moet je ingelogd zijn.
Inloggen
Account aanmaken
Default tekst.
logo
Inloggen
Header image

Selecteer een categorie

Zoek een oefening

Opstelling

Vrijlopen op meerdere palen

Doel

Deze oefening bied een uitstekende situatie voor een aanvaller om het vrijlopen te oefenen.
Leer de aanvaller om te kijken waar ruimte is (bij welke paal) en om niet enkel hard van paal naar paal te rennen, maar om gebruik te maken van schijnbewegingen en tempowisselingen ('fop je tegenstanders').

Omschrijving

Er staan 3 palen in een driehoek met onder iedere paal een aangever met bal. Zet de palen niet te ver bij elkaar vandaan, om zo indirect al (gedeeltelijk) te voorkomen dat de aanvaller vrij komt door hard te rennen.
Verder is er 1 aanvaller en 2 verdedigers.

De aanvaller krijgt 30 seconden om zoveel mogelijk doelpunten te scoren. Dit mag op alle 3 de korven, de aanvaller mag er vrij tussen bewegen.

Eenvoudiger

Maak de oefening makkelijker door een extra paal (met aangever) toe te voegen, of door met een verdediger minder te spelen. Opstelling
Opstelling

Rebounden rond de wereld

Doel

Spelers leren, op basis van het bekende spel "de wereld rond", het rebound duel aan te gaan en zich goed op te stellen hiervoor.

Deze oefening dwingt speler continue na te denken over hoe ze zich moeten opstellen. Dit hangt helemaal af van welk team moet gaan schieten en vanaf welke plek.

Omschrijving

Twee teams van 2 spelers. Van ieder team begint 1 speler onder de korf en 1 speler bij een dopje. De spelers die bij een dopje beginnen, beginnen tegenover elkaar.

De speler met de bal schiet en beide spelers onder de korf proberen de bal af te vangen. De speler die de bal afvangt wisselt van plek met zijn teamgenoot en mag nu schieten.
Bij een doelpunt schuif je met je team een plekje op.

Het team dat als eerste van ieder dopje gescoord heeft (= de wereld rond gegaan) heeft gewonnen.

Variaties

- Je kunt beide teams bij hetzelfde dopje laten starten, waardoor duidelijker wordt wie er voor staat.
- Door meer dopjes neer te leggen zal een ronde langer duren.
- De oefening kan ook zonder het 'verhaal' eromheen. Laat de windrichtingen los en beperk de opdracht tot 'wie als eerste 1 rondje gehad heeft'. Opstelling

Pak het lintje

Doel

Deze oefening is een duelvorm, met reactievermogen en een versnelling vanuit stilstand.

Omschrijving

De trainer houd een lintje vast met gestrekte arm. Twee spelers staat er ieder aan een kant naast.
De opdracht is om het lintje te pakken en daarna zo snel mogelijk weg te rennen. De speler die het lintje niet te pakken krijgt probeert de speler met lintje te tikken. Zorg voor een lijn waarachter de speler vrij is.

Variaties

# Variatie 1
In plaats van een lijn waarachter de speler met het lintje vrij is staat er een pion. Het lintje moet om deze pion heen gelegd worden. De ander kan dit voorkomen door de pion weg te halen voor het lintje er omheen zit (dit in plaats van het tikken van de speler).

# Variatie 2
De trainer houd geen lintje vast, maar heeft een bal op zijn hand liggen. De speler die de bal pakt rent daarmee naar een korf en mag 1x proberen om te schieten. De andere speler probeert dit te voorkomen.
Ook kan je een trainer bij de paal zetten. De opdracht wordt dan dat de bal naar de trainer gespeeld wordt en de speler de bal bij de korf weer terugkrijgt.
Opstelling

Differentieel schieten

Doel

Met variatie schieten om zo de algemene motoriek te trainen en op de lange termijn het korfbalschot te verbeteren.

Omschrijving

Zet de palen in een rondje. Zorg voor zo veel mogelijk variatie, bijvoorbeeld:
- Paal van 2,5 / 3 / 3,5 meter. Met verstelbare palen kan nog meer gevarieerd worden.
- Normale korven, schutterskorven (kleiner) en kangoeroekorven (groter).
Het aantal palen hangt af van het aantal spelers en het aantal variatie opties die je hebt.

Geef iedere speler een eigen bal. Zorg ook hier voor variatie. Bijvoorbeeld K3/K4/K5 ballen, kleinere ballen, lichtere ballen, volleyballen, rugbyballen, etc.

De opdracht is simpel. Ga naar een korf, schiet, vang de bal af en ga naar een andere korf.
Af en toe roept de trainer "wissel!". Alle spelers leggen dan hun bal in de hoepel, rennen om het dopje heen terug naar de hoepel en pakken een andere bal. Met deze bal weer door met de oefening.

Variaties

Varieer verder door de spelers op verschillende manieren te laten schieten. Bijvoorbeeld met 1 hand, onderhands of van boven het hoofd.
Ook kan je spelers bijvoorbeeld zittend op een kast of staand op een bank laten schieten.

Door iedere speler een eigen bal te geven zal er vooral van dichtbij geschoten worden. Wil je schoten van wat verder weg, dan zou je dopjes neer kunnen leggen waar vandaan geschoten moet worden. Doe de oefening dan in tweetallen. De tweede speler is dan de rebounder. Opstelling
Opstelling

Partijvorm reageren

Doel

Het doel van deze wedstrijd is om voor de spelers situaties te creëren waarin ze snel moeten waarnemen en reageren. Na de instructie tot balwissel van de trainer moeten de spelers kijken waar de bal is en vervolgens de beste actie bepalen, zoals zelf de bal pakken, vrijlopen richting 1 van de korven of gaan verdedigen. Hoe sneller je dit doet, des te groter de kans op een doelpunt (of het voorkomen daarvan).

De situatie zelf is niet van toepassing op een normale korfbalwedstrijd, maar de vaardigheden die je hiermee aanspreekt (waarnemen, keuzes maken en reageren) wel.

Omschrijving

Er staan 3 palen in een driehoek. Aan iedere zijde van de driehoek, op enige (en veilige) afstand, ligt een hoepel met daarin een bal. Zorg voor 4 verschillende ballen (zoals een K4 bal, een K5 bal, een voetbal en een zachte bal), waarvan 1 de wedstrijdbal is en de andere ballen ieder in een hoepel liggen.

Speel bij voorkeur 3 tegen 3. Het team dat de bal uitneemt is de aanval en mag overal scoren. Als de verdediging de bal onderschept worden zij de aanval en mogen ze na 1x overspelen gelijk gaan proberen te scoren (ook op alle palen).

De trainer roept af en toe de naam van 1 van de ballen die in de hoepels ligt. Dat wordt dan de nieuwe wedstrijdbal. De wedstrijd stopt niet, de speler die het snelst naar de bal toe rent mag met zijn team gelijk beginnen met aanvallen. De vorige bal kan naar een trainer toegespeeld worden en in de lege hoepel gelegd worden. Opstelling
Opstelling

Overeind en rennen

Doel

De algemene motoriek trainen door uit verschillende houdingen zo snel mogelijk overeind te komen. Daarnaast geschikt als warming-up / openingsoefening doordat er veel in gerend wordt en het een leuk spelletje is.

Omschrijving

De spelers zitten of liggen steeds in een bepaalde houding. Als de trainer fluit komt iedereen overeind, rennen ze een rondje (om het voor hen verste witte dopje heen) en gaan ze op dezelfde plek weer zitten. (de gele spelers zijn enkel voor de variatie, zie hieronder)

Als houding kan je bijvoorbeeld het volgende doen. De starthouding is ook de eindhouding, dus hoe de spelers weer gaan zitten/liggen als ze het rondje gerend hebben.
- Kleermakerszit
- Zitten met benen lang vooruit
- Liggen op buik, rug of zij.
Bij alle vormen kan er gevarieerd worden door het gezicht/hoofd naar voren of naar achter te hebben.

Als iedereen weer op z'n beginplek is geef je aan wat de volgende houding is. Zodra iedereen deze aangenomen heeft fluit je en begint de oefening opnieuw.

Variaties

Als de basis duidelijk is kan je de oefening interessanter maken door twee tikkers toe te voegen. Dit zijn de gele spelers.
De tikkers doen wat zit/lig houding hetzelfde als de rest, maar in plaats van een rondje rennen mogen ze de langs rennende spelers tikken.
Laat iedere speler beginnen met een aantal levens. Getikt worden is een leven eraf. Op die manier blijft iedereen wel meedoen. Opstelling
Opstelling

Steen, papier, schaar schieten

Doel

Bij deze oefening wordt er geschoten onder verdedigende druk. Dit wordt gedaan op een manier die de meeste spelers leuk zullen vinden (extra motivatie) en spelers worden gedwongen eerst in gedachte ergens anders mee bezig te zijn (net als in een wedstrijd het geval is).

Omschrijving

1 speler onder de paal met bal, 2 spelen tegenover elkaar in het voorveld.

De spelers spelen steen, papier schaar tegen elkaar. Daarna rennen beide spelers naar het blauwe dopje dat achter hen ligt. Vervolgens rent de winnaar naar het gele dopje aan zijn kant van de korf, krijgt de bal en schiet.
De ander rent ondertussen ook naar die plek, maar dan om te verdedigen.

Zolang de winnaar het goed doet heeft hij ruimte om te schieten, want de verdediger moet een langere weg afleggen.

Variaties

In plaats van steen, papier, schaar kan er ook met een dobbelsteen gegooid worden. Speler A wint bij een even getal en speler B bij een oneven getal.

Ook kan het met een stapel speelkaarten (enkel de cijfers). De spelers trekken om beurten een kaart en tellen de punten van hun eigen kaarten bij elkaar op. Zodra je op 10 of hoger zit ben je de winnaar.

Je kan de spelers ook eerst allebei naar hun eigen gele dopje laten rennen en van daar richting het blauwe dopje van de winnaar. Het idee is hetzelfde, maar dan met een uitwijkbeweging. Opstelling
Opstelling

Inhalen door te scoren

Doel

Deze oefening is een leuk schotspel waarin geschoten wordt zonder verdediger, maar wel met tijdsdruk.

Omschrijving

Er zijn twee teams van 2 spelers. Per team een schutter en een rebounder. De schutters beginnen bij een dopje, tegenover elkaar.

De schutters schieten vanaf het dopje en mogen ieder doelpunt 1 dopje opschuiven. De rebounders vangen ondertussen voor hun eigen teamgenoot de bal af.
De schutter die als eerste de andere schutter inhaalt wint.

Variaties

Spreek af dat de schutter die als eerste een volledig rondje gedaan heeft wint, in plaats van het moeten inhalen de andere schutter.

De oefening kan ook met drie tweetallen. Leg in dat geval 2 extra dopjes neer.

Eenvoudiger

Laat de schutter doorgaan naar het volgende dopje bij het behalen van 3 punten. Scoren is 3 punten, de korf raken is 1 punt. Het gevolg is dan dat een speler door mag na 3x de korf raken, of zodra er een doelpunt gescoord wordt. Opstelling
Meer oefeningen
Stel een training samen
Het doel van deze website is trainers helpen bij het geven van goede en gevarieerde trainingen. Wil jij ook andere trainers helpen? Dit kan door .